本事業の特徴は,「相互乗り入れ型の医工連携教育」を学部,大学院を通して実施する点にあります。すなわち,医療ものづくりマインド育成カリキュラムでは,コース入学希望の医学部学生には工学研究科教員が担当する最新のものづくり教育に関する科目が,工学部学生には医歯薬学総合研究科教員が担当するリサーチセミナーや臨床先端医療機器体験実習等の科目が提供されます。一方,ハイブリッド医療人養成コースでは,医学部を卒業した学生と工学研究科博士前期課程を修了した学生が,両研究科,産学官連携戦略本部,連携民間企業の教員陣からの実践的な教育を共修することで,異なる視点からのものづくりを学ぶことや新しい発想を生むことが期待され,出島マインドを有するハイブリッド医療人の養成につなげます。
This program features the inclusion of both Medical and Engineering education at both undergraduate and graduate levels. That is, in this curriculum which is tailored towards developing a mindset for innovating medical instruments, medical students will learn modern engineering craftsmanship from engineering research staff, while engineering students participate in a research seminar where they can experience modern clinical tests using medical instruments. In the Hybrid Medics Professional Development Program, graduate students from both Medical school and Engineering Master students progress to acquire an advanced yet practical education in both fields from instructors from the centers for Industry, University and Government Cooperation Joint Research divisions and collaborating private sector businesses. As a result it is expected that the students will be able to view things from a different perspective, give birth to new ideas, and learn to be innovative, thus leading to a continuation of the Dejima mindset and the development of Hybrid Medic Professionals.
医学系・工学系教官の相互乗り入れ型教育で,医学・工学の基礎知識を習得し,企業との連携も図ることができるマルチな人材を養成します。
医療ものづくりへのモチベーションを高める共同教育を産学官連携の実績を生かしながら実践すること,医工双方のキャリア形成に有利な教育プログラムを確立すること,さらに,医工連携能力を培われた人材が地域社会とのイノベーション交流や情報交換に積極的に関与し,実用と研究の橋渡し役を地域社会において担うことを目指した環境整備をすること,が重要です。