実際の構造物は使用材料の特性や配合のばらつき,部材の製作・施工品質といった初期状態の不確実性に加えて,経年的な劣化や損傷など供用下における様々な不確定要素を含んでいるため,その応答を構造解析によって精緻に再現するためには,解析モデルを精緻化するプロセスが欠かせません。本研究では,構造同定技術と最適化計算法を援用することで,実状を考慮した解析モデルの精緻化を合理的に実現する手法の構築に取り組んでいます。
This study examines an approach to finite element modeling of a bridge by employing stochastic system identification and model updating method. In the case of assessing performance of existing structures, model parameters need to be modified based on the actual behavior since the actual system often differs from the design due to some reasons. In this study, model parameters such as sectional specifications of members, structural details, boundary condition and material properties are modified under optimization analysis by minimizing an objective function.
実測応答から高精度に推定した動的特性を,構造状態を精緻に再現する解析モデルの構築に活用するユニークな手法であり,構造物の維持管理分 野における応用が期待できます。
【企業への一言メッセージ】
インフラ構造物に限らず,様々な規模・形態の構造物への応用にも関心があります。